Agenda
Agenda
 
Maandag 28 januari Kennismakingsmoment nieuwe kleuters
Woe 6 en vr 8 februari Groepen 1/2 naar de bibliotheek
Donderdag 7 februari Margedag, alle leerlingen vrij
Vrijdag 15 februari Groepen 3 t/m 8: rapporten mee
Za 16 t/m zo 24 februari Voorjaarsvakantie
Ma 4 t/m vr 8 maart Week van oudergesprekken
Dinsdag 5 maart Monthly Mile
Maandag 11 maart Margedag, alle leerlingen vrij
Dinsdag 12 maart Margedag, alle leerlingen vrij
Algemeen
Nieuwsbrief niet verzonden

Vorige week vrijdag 25 januari is er een nieuwsbrief verstuurd. Blijkbaar is er iets mis gegaan in het systeem, de nieuwsbrief is wel gepubliceerd op onze website maar niet verstuurd per mail. Daarom ontvangt u bij deze nogmaals de nieuwsbrief. Onze excuses voor het ongemak. 

Ziekte en vervanging

De periode van griep is weer aangebroken. Dat hebben we afgelopen week gemerkt. Leerkrachten ziek maar ook invallers die zich ziek meldden. Dan wordt het een uitdaging om de school draaiende te houden.

Mocht het weer voorkomen dat er veel ziekte is bij leerkrachten en een gebrek aan invallers dan zullen we de kinderen voor 1 dag verdelen over de andere groepen en mocht er daarna nog steeds geen oplossing zijn dan vragen we ouders om hun kind thuis te houden of opvang te regelen. Het verdelen van kinderen over de andere groepen is een verzwaring voor de andere leerkrachten en groepen en is niet bedoeld als langdurige oplossing. We hopen natuurlijk dat we zo weinig mogelijk voor deze oplossing moeten kiezen.

Het Feniks Leerplein

Inmiddels zijn we alweer bijna 5 maanden bezig op het Feniks Leerplein.

Wat doen de leerlingen daar zoal?

De leerlingen van groep 5,6,7 en 8 zijn bezig met filosofie. Als leidraad hiervoor maak ik gebruik van “het onwijs grote filosofie doeboek”. Een boek met leuke opdrachten, interessante gespreksonderwerpen, stukjes over grote filosofen en grappige puzzeltjes.

Daarnaast werken de leerlingen uit verschillende werkboekjes, waar ze in de klas ook zelfstandig mee aan het werk kunnen naast hun andere werk. Er is altijd ruimte om hierover vragen te stellen wanneer ze een opdracht lastig vinden.

Ook met de leerlingen van groep 3 en 4 ben ik begonnen met filosofie. Dit naar aanleiding van een kort verhaal. Verder werken de leerlingen van groep 3 uit een taalwerkboekje en een rekenwerkboekje, de leerlingen van groep 4 hebben een werkboekje van Denkwerk, een rekenwerkboekje en taalpuzzels waar ze zelfstandig mee aan het werk kunnen.

De leerlingen van groep 1 en 2 zijn bezig met een variatie aan tel- en rekenopdrachten. Ook met hen ga ik binnenkort starten met filosofielessen aan de hand van vragenkaartjes (“praatprikkels”).

De leerlingen mogen regelmatig een deel van de les bezig met een spel uit de “breinkwekerskast”.

Wat is het doel van dit alles?

Het prikkelen van het creatieve denken, leren analyseren. Het leren verwoorden van je eigen mening, deze ook weer durven aanpassen naar aanleiding van de dingen die je hoort van de andere leerlingen. En het is heel belangrijk dat de kinderen die wat sneller denken, die al goed zijn in het zien van grotere verbanden, dat ze geprikkeld, leergierig en nieuwsgierig blijven.

Binnenkort wil ik met de leerlingen van de groepen 5,6,7 en 8 starten met het maken van een werkstuk. Zodat ze ook leren om informatie te verwerken, deze in eigen woorden weer te geven en er een goed leesbaar en informatief geheel van te maken.

Na het maken van de cito-toetsen gaan mijn collega’s en ik opnieuw bekijken of de leerlingen die nu naar het Leerplein gaan daar nog steeds goed op hun plek zijn. En we bekijken of er misschien andere leerlingen zijn die veel baad zouden hebben bij extra uitdagingen. De groep van het Leerplein is dus een groep die in beweging is op allerlei manieren. Aan mij de schone taak om te blijven uitdagen, prikkelen, stimuleren, motiveren. Het is een uitdaging, een hele mooie.

Juf Judith

Bezoek Groninger Museum 25 januari

Excursie Groninger museum groep 5a obs de Feniks

We liepen naar de bus en kwamen om ongeveer 8:40 aan. dadelijk werden we in 2 groepen verdeeld. De tweede Groep ging naar het atelier. Met nog een juf en juf Josien. de helft van de kinderen gingen met en Marieke en Nina naar de tentoonstelling.
We kregen allemaal dingen te zien over dieren van glas en op het eind alles in 1 Er was ook begeleiding mee (Marion moeder van Aliisia ) (Steffan vader van Jesse) (Lia moeder van Danique)
Maar er is nog veel meer te zien. Dat is te veel om te vertellen. Om dat te weten moet je er zelf heen.

Geschreven door Aliisia en Aafke​

 
Bioscoopbezoek

Om half 10 gingen we met de auto's met de beide groep 8 naar de bioscoop. We gingen naar de film Johnny English.

Het is een actie film en het ging over een spion hij bespioneerde andere spionnen. Dit nieuwe avontuur begint wanneer na een cyber-aanval de identiteitsgegevens van alle geheim agenten in Groot Brittannië op straat komen te liggen. Hierdoor is de voormalig spion Johnny Enlgish de laatste hoop van de Briste geheime dienst. Hij wordt ingeschakeld om de meesterhacker achter deze aanval te vinden. Het is een grote uitdaging voor de onhandige Johnny English.

 

Eline en Chelly
groep 8a

Bureau Halt

Bureau Halt is een soort jeugd politie. daar moeten jongeren naartoe als ze aan vandalisme hebben gedaan of iets gestolen uit een winkel. Als ze dat hebben gedaan of iets anders wat niet mag, dan krijgen ze een straf.
Bureau Halt kwam voorlichting geven over vuurwerk. We kregen de voorlichting samen met de andere groep 8b.

 

De meneer die de voorlichting gaf vertelde over hoe gevaarlijk het vuurwerk kan zijn. Hij had een Quiz voor de kinderen om te leren over vuurwerk, bijvoorbeeld wanneer je vuurwerk mag afsteken op oudjaarsdag en welke categorie vuurwerk je het hele jaar mag afsteken.
Hij liet ook nog een filmpje zien van een jongetje die zijn arm was verloren door een illegale vuurwerk had afgestoken. ​

 

Marit, Jara en Elisa
groep 8a

Gezonde School
Gezonde school in groep 4a

Gezonde voeding

In groep 4a hebben we een les gekregen van Karin (de moeder van Florien) ze is diëtiste

Ze heeft les gegeven over eten.

We hebben iets geleerd over suiker hoeveel er in cola zit, in appelsap zit en in chocomel en in nog veel meer. En  we hebben met Karin fruit op brood geproefd we hebben ook iets geleerd over verborgen suiker want dat zit in fruit.  Youri zegt dat we hebben  geleerd over lichaamsdelen en wat je allemaal moet eten zoals een ei , vis, brood en je moet drinken. Anniek zegt dat je het best elke dag een schepje noten kan eten.  En Maud zegt dat je het best gezond kan eten zoals broccoli.                   

dit is gemaakt door kinderen van groep 4a en dat zijn

Anniek, Maud en Youri           

   

De tekeningen zijn gemaakt door Nina en Jesper

 
 

Zie hier de prachtige tekeningen van Nina en Jesper

Wat geef ik mijn kind bij ontbijt en lunch? (4-13 jaar)
 

Het ontbijt geeft je kind weer energie na de nacht. Ontbijten brengt de spijsvertering op gang. Bovendien voorkomt het trek in snoep of koek later op de ochtend. De lunch geeft je kind pit om de hele middag te leren en te spelen. 

Brood zorgt ervoor dat je kind bijvoorbeeld koolhydraten, eiwitten, vezels, jodium, B-vitamines en ijzer binnenkrijgt. Per dag eet je kind:

  • van 4-8 jaar ongeveer 2 tot 4 sneetjes 
  • van 9-13 jaar ongeveer 4 tot 6 sneetjes 

 

Gezond met brood

Volkorenbrood en bruinbrood zijn de gezondste keuzes. Daarin zitten namelijk lekker veel vezels. Vezels zijn nodig voor een goede darmwerking en spijsvertering. In volkorenbrood zitten de meeste vezels. 

Maak je eigen broodbeleg: 3 heerlijke groentespreads

Lekker én leuk om te maken voor je kind. Ook leuk om samen te maken. 

 

Wat is gezond beleg?

Hieronder staat beleg dat in de Schijf van Vijf staat en beleg dat buiten de Schijf van Vijf staat. Geef ook dubbele boterhammen, of doe op iedere helft een ander beleg voor de variatie. 

 

Goede keuze uit de Schijf van Vijf

  • Halvarine of margarine uit een kuipje op elke boterham.
  • Hartig mager beleg, zoals 20+ en 30+ kaas, 20+ of 30+ smeerkaas met minder zout, verse geitenkaas, ei, hüttenkäse en light zuivelspread.
  • Notenpasta en pindakaas met 100% pinda’s of noten, zonder toegevoegd zout of suiker.
  • Hummus zonder zout.
  • Vis, zoals makreel, haring, zalm, heilbot, bokking en sardines. 
  • Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, avocado, banaan, appel en aardbei.  

Uit deze belegsoorten buiten de Schijf van Vijf kun je dagelijks een keer iets kiezen

  • Vegetarische smeerworst, vleeswaar zoals kipfilet, magere knakworst of een plakje ham. 
  • Salades op brood zoals komkommersalade, farmersalade. 

Appelstroop, halvajam en honing, vruchtenhagel, hagelslag. Geef bij voorkeur een product met minder suiker, zoals halvajam. 

 

Een paar voorbeelden van broodbeleg

Hierboven zie je een paar goede voorbeelden van broodbeleg. Ook zie je wat een normale hoeveelheid is voor op het brood. 
Linksboven: zuivelspread met schijfjes aardbei en geraspte wortel met rozijnen. Rechtsboven: notenpasta zonder toegevoegd zout en suiker met schijfjes komkommer en 30+ kaas met plakjes tomaat.
Linksonder: plakjes banaan en hummus zonder toegevoegd zout met reepjes paprika. Rechtsonder: schijfjes appel en ei met kerstomaatjes.

 

Voor de afwisseling

Je kunt brood afwisselen met volkoren knäckebröd of havermout, muesli en andere volkoren ontbijtgranen zonder toegevoegd zout en met weinig of geen toegevoegd suiker. 

 

En: melk en fruit

Het ontbijt en de lunch zijn goede momenten om halfvolle of magere melk te drinken en wat fruit te eten (al dan niet op het brood).

 

Tips voor een rustige start

Last van ochtendstress? Onze tips voor een rustig ontbijt:

  • Neem de tijd voor ontbijt. Eet ook op schooldagen samen aan tafel voor een goede start.
  • Zet de wekker een kwartiertje eerder als het je steeds niet lukt om te ontbijten.
  • Zet ’s avonds zoveel mogelijk ontbijtspullen klaar.
  • Smeer ’s avonds alvast brood voor het werk of op school en leg het in de koelkast.
  • Zorg ervoor dat de werk- of schooltassen ’s avonds al ingepakt klaar staan. 

 

Slechte ontbijter?

Als je kind ’s ochtends niet zoveel trek heeft in een boterham kun je proberen of iets anders er wel ingaat, zoals pap of yoghurt met muesli. Eventueel verschuif je een deel van het ontbijt naar het eerste eetmoment tussendoor.

 

 

Zie hier een leuk voorbeeld van een originele en gezonde traktatie.

Sport
Wedstrijd Lycurgus 31 januari
 

Op donderdag 31 januari is het Kids day bij Abiant Lycurgus. Kinderen mogen gratis naar de wedstrijd tegen TT Papendal Arnhem. 

Zie meer informatie op de afbeelding hierboven. 

Bibliotheek Groninger Forum
Nieuws uit de bibliotheek

NATIONALE VOORLEESDAGEN 23 JANUARI t/m 2 FEBRUARI

Alle kinderen tot 6 jaar, die tijdens De Nationale Voorleesdagen lid worden van de bibliotheek krijgen een leuk cadeautje

 

VOORSTELLING “Schone Draak!” door  theater Pannenkoek

 

Voor wie:          kinderen 2 tot 6 jaar

Wanneer:         donderdag 31 januari, 16.00 uur

Waar:               speellokaal Vensterschool

Kosten: gratis (toegangskaartje ophalen in bibliotheek vol = vol!!)

 

CLUBHUIS:     de leukste doe-plek in jouw buurt!

 

Voor wie:          4 – 8 jaar

Wanneer:         elke 1e en 3 e dinsdag van de maand

Hoe laat:          15.00 – 17.00 uur

Waar:               bibliotheek Vinkhuizen

Kosten: gratis (inloop)

 

CODERDOJO: programmeren en meer

 

Voor wie:          7 – 12 jaar

Wanneer:         elke 2e zaterdag van de maand

Hoe laat:          10.00 – 12.00 uur

Waar:               bibliotheek Vinkhuizen

Aanmelden:      groningerforum.nl/coderdojo

 

 

 

Kijk voor alle info en activiteiten op www.groningerforum.nl

 

 
Dit is een nieuwsbrief van:
De Feniks | 050 - 321 04 30