Agenda
Agenda
 
Za 27 april t/m zo 5 mei Meivakantie
Ma 13 t/m  vrij 17 mei Week van de digitale geletterdheid groepen 6 t/m 8
Dinsdag 14 mei Praktisch verkeersexamen groepen 8
Ma 20 t/m do 23 mei  Avondvierdaagse
Vrijdag 24 mei Margedag, alle kinderen vrij
Ma 27 t/m vrij 14 juni Toetsperiode Cito groepen 3 t/m 7
Dinsdag 28 mei Opening Tiny Forest
Woensdag 29 mei Schoolreis groepen 1/2
Do 30 en vrij 31 mei Vrij, Hemelvaart
Maandag 3 juni Schoolfotograaf
Maandag 10 juni  Pinkstermaandag
Di 11 en woe 12 juni Margedagen, alle kinderen vrij
Algemeen
Leerplein
 

In de afgelopen weken is er op het leerplein hard gewerkt aan verschillende projecten. De kinderen uit de groepen 5 t/m 8 zijn bezig met ‘het vallende ei’. Tijdens dit project zijn de kinderen veel bezig met techniek. Daarnaast wordt er natuurlijk ook gewerkt aan creativiteit, samenwerking en werkhouding. Na de vakantie zullen we verder gaan met filosoferen en  andere nieuwe projecten.

De kinderen uit groep 3/4 zijn op verschillende manieren aan het werken over insecten en andere beestjes. Ze werken aan een poster over een eigen gekozen insecten en zijn buiten ook al op beestjesonderzoek geweest. Hier zullen we na de vakantie mee verder gaan.

Met de kleuters zijn we bezig met filosoferen op een speelse manier en denken we na over  ingewikkelde vragen met behulp van de denksleutels.

Engels in groep 5
 

Wat hebben wij gedaan met Engels: 

We hebben als eerste de snowball game gedaan, dan moet je een prop door de klas gooien met daarop een Engels woord. En dan moesten we met de hele klas een eigen sneeuwbal pakken. Het Engelse woord dat op het propje stond moesten we aan wijzen. 

De volgende les moesten we lichaamsdelen leren, we kregen Jimmy op bezoek. Dat is een kartonnen pop. Daar hebben we veel lichaamsdelen op geleerd zoals chin (kin). 

Helaas is Jimmy een beetje kapot, maar gelukkig had juf Jenny geknutseld,  het kind van Jimmy. 

Daar hebben we alle kledingstukken op geleerd. Ze heeft nu de oude kleren aan van de dochter van juf. 

De volgende les moesten we elkaar overtrekken op behangpapier. 

We werden in groepjes verdeeld en we moesten alle lichaamsdelen op de juiste plek op het lichaam dat we getekend hadden schrijven. 

We mochten ze ook een beetje versieren, je kunt alle uiteindelijke presentaties op de gang terug vinden. 

Geschreven door Leah en Floor, groep 5 

 

Groep 3 en 8 samen op zoek naar kleine beestjes
 

.

Schoolvoetbal
 

Woensdag 3 april mochten 3 voetbalteams van onze school meedoen aan het schoolvoetbaltoernooi. De meiden hadden een team, de jongens uit groep 7 en de jongens van groep 8 hadden ook een team. De meiden en de jongens uit groep 7 waren goed bezig maar helaas gingen zij niet door. Omdat de jongens van groep 8 niet genoeg spelers hadden deden er 2 kinderen uit groep 7 mee, dat waren Dennis en Rik. De jongens uit groep 8 haalden de volgende ronde wel. 

Woensdag 24 april, het was weer zo ver, de 2e ronde zal gaan beginnen. De 1e ronde ging het niet heel goed, we speelden 1-1. De 2e wedstrijd ging ook niet goed, we verloren die wedstrijd maar Silvan scoorde wel uit een penalty: 6-1 was de eindstand. De 3e wedstrijd verloren we ook maar Silvan scoorde nog een keer uit een penalty. De eindstand nogmaals  6-1 verloren. 

Geschreven door Silvan en Tristan

Koningsspelen
Koningsspelen
 

De koningsdag op de Feniks begon met een ontbijt in de klas, daarna gingen we op de fiets naar HFC 15. Iedereen moest naar zijn groepje toe, toen moest iedereen naar zijn eigen onderdeel toe. Dan gingen er 2 teams tegen elkaar spelen. De uitslag werd op een briefje geschreven en je kreeg ook sportiviteitspunten. De winnaar moest het briefje naar meester Dan brengen. Dan ging je steeds door naar het volgende onderdeel. Er waren 10 onderdelen en 20 teams. Aan het eind van de koningspelen werden alle punten opgeteld. De winnaar was team 8 en daar zaten in: Steven, Jan-Willem, Xiong-Li, Stijn, Jelmer en Jort. De winnaar van de sportiviteitsprijs werd team 18 en daar zaten in: Sophie, Imke, Anna, Tari, Leonie en Calijn. Beide teams kregen een wisselbeker. Toen gingen we weer terug naar school op de fiets. Het was een hele leuke dag! 

 

Algemeen
Aanmelden broertjes of zusjes

Beste ouders,

 

Heeft u al een kind bij ons op school en heeft u nog een kind van ongeveer 3 jaar?

Wij willen voor volgend jaar graag weten op hoeveel kinderen we kunnen rekenen.

Als u uw kind nog niet heeft aangemeld dan kunt u een inschrijfformulier bij de leerkracht van uw kind vragen, bij onze administratief medewerker Betsie de Jonge of bij de directeur Alyt Landman.

Uit de wijk
Vraag van een ouder

Sinds een half jaar breng ik mijn dochter op de fiets van Vinkhuizen naar Gravenburg, en op die route liggen twee fietspaden waar ook (hele enge en snelle) scooters langs racen. Er zijn heel veel kinderen die daar fietsen, die net leren fietsen, met de papa of mama naast hen, en wat oudere kinderen die alleen mogen fietsen, die hen inhalen. We houden allemaal rekening met elkaar en dat geeft een mooie oefenruimte voor de kids. Maar nu zijn er regelmatig scooters die langs racen, en die houden ABSOLUUT geen rekening met deze kwetsbare kinderen. Het geeft levensgevaarlijke situaties en mijn maag draait regelmatig om. 

 

Nu kun je via de site van de gemeente melding maken van 'gevaarlijke verkeerssituaties', en zouden we met een verzameling losse aanvragen van ouders ervoor kunnen zorgen dat er extra verkeersborden of iets dergelijks geplaatst worden, die bij de 'oprit' van deze fietspaden een waarschuwing biedt over de schoolkinderen. 

 

Via deze link kunnen de meldingen gedaan worden: 

https://gemeente.groningen.nl/melding-schade-vuil-in-uw-buurt

(klinkt tegenstrijdig, de link heeft het over schade en vuil, maar als subonderwerp gaat het hier ook over een verzoek om plaatsing van verkeersborden).

 

Ik hoop op uw medewerking!

Gezonde School
Gezond snoepen voor kinderen
 

Trekken jouw kinderen ook als magneten naar al dat lekkers toe en baal je daarvan? Zo houd je het nog een beetje gezond.

 


Niet hysterisch
Als tussendoortjes zijn stukjes (gedroogd) fruit en groente natuurlijk het allerbest. Die vullen goed, leveren ook allerlei gezonde stoffen en vaak minder kilocalorieën dan snoep of koek.
Hysterisch doen over snoep is ook nergens voor nodig. Liever niet juist, want het verbieden van snoep maakt het juist extra aantrekkelijk. Houd het leuk, houd het klein en houd de regie, is de tip. Want al bestaat gezond snoep niet, je kunt er wel gezond mee omgaan.

 

Hoeveelheid snoep
Het belangrijkst is hoeveel snoep je je kind geeft. De standaard-kinderzakjes koek en snoep uit de supermarkt zijn vaak veel te groot voor kinderen. Bijvoorbeeld: in een zakje Haribo-beertjes zitten 85 kilocalorieën en in een klein zakje Bolletje kruidnoten maar liefst 220 kilocalorieën. Dat is een halve kindermaaltijd!
Kinderen hebben echt voldoende aan kleine kindertussendoortjes. Check op het etiket hoeveel kilocalorieën er in een zakje snoep, minidoosje of koekzakje zitten. Neem als richtlijn ongeveer 50 kilocalorieën voor een tussendoortje voor kinderen tussen 1 tot 4 jaar, en 75 kilocalorieën per tussendoortje voor oudere kinderen en volwassenen. Dat zijn zo'n 5-8 kruidnoten.  Koekzakjes zijn wel geschikt om kinderen samen te laten delen.
Vergeet ook niet het belang van goed eten. Als je kind goed ontbijt en genoeg eet tijdens de maaltijden, zijn tussendoortjes minder verleidelijk.


Gaatjes
Het gaat niet alleen om calorieën bij het snoepen. De suikers in snoep, koek en chocola zijn erg slecht voor de kindertanden. Als je niet goed poetst, blijft er tandplak achter op en tussen de tanden en kiezen. Daarom is goed poetsen zo belangrijk!  In het tandplak zitten bacteriën die deze suikers omzetten in zuren. En deze zuren zorgen voor gaatjes in de tanden.
Wist je dat er ook zuren in snoep zitten en dat ook die het glazuur aantasten? Je proef ze haast niet door al de suikers, maar ze zitten in veel snoepsoorten. Vooral winegums, zuurtjes en lolly’s kunnen leiden tot tanderosie.

Leuk houden
Wees consequent, maar positief, als het over snoep gaat. Het blijkt dat kinderen van ouders die positief zijn en vaak complimentjes geven, minder gaatjes hebben dan kinderen van strenge ouders die vaak corrigeren. Zeg dus niet altijd nee als je kind iets lekkers ziet in de supermarkt, maar iets positiefs als: ‘Dat vind je lekker he? Leg maar terug, misschien kopen we het een andere keer.’ Dat is duidelijk, en consequent maar minder negatief en minder averechts.


Volkoren koekjes
In het koekschap valt ook wel wat te kiezen. Je ziet steeds meer koekjes die van volkorenmeel gemaakt zijn. Volkorenmeel is gezonder dan tarwemeel: het verzadigt meer en er zitten meer voedingsstoffen in. Kijk wel voor de zekerheid op het etiket. Fabrikanten zetten soms 'volkoren' op de verpakking terwijl ze maar een deel volkorenmeel gebruiken.

 

Vitamines in snoepjes
Laat je niet beetnemen door allerlei claims op de verpakking. Fabrikanten proberen hun snoep, koek of frisdrank gezonder te laten lijken dan het is door vermeldingen over toegevoegde vitamines, extra ijzer of de claim ‘zonder kunstmatige zoetstoffen’.
Fabrikanten moeten ons niet aanpraten dat snoep daar gezonder door wordt. Snoep, chocola en koek zijn extraatjes en niet gezond; geef het daarom liever niet dagelijks.
Maak afspraken over snoepen.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Snoepen lijkt zo gewoon, zeker als het feest is. Verbieden heeft geen zin, benadrukken experts. Maak wel afspraken en houd je eraan. Bijvoorbeeld over hoeveel je kind mag snoepen per keer. Een heel zakje kinderkoekjes of chocoladereep is echt te veel voor een kind.
Bovendien moeten ze ook leren dat je
niet alles gelijk op hoeft eten. Geef dus een klein stukje chocola of paar koekjes per keer, afgestemd op de leeftijd. Houd de rest achter (op een plek uit het zicht en onbereikbaar voor kinderhanden) voor een volgende keer.

 
Dit is een nieuwsbrief van:
De Feniks | 050 - 321 04 30