Agenda
Agenda
 
Za 19 t/m zo 27 oktober Herfstvakantie
Ma 28 & di 29 oktober Margedagen, alle kinderen vrij
Zaterdag 2 november Plantsoenloop
Do 7 & vrij 8 november Schoolkamp groepen 8
Maandag 11 november Sint-Maarten
Woensdag 20 november Margedag, alle kinderen vrij
Kinderboekenweek
Kinderboekenweek 2019 met als thema: Reis mee!‚Äč
 

Een mooi thema waar we met de hele school veel mee hebben gedaan.
De start in een vrolijke zonnetje met ouders aan de kant, waarbij de kinderen goed hun best hebben gedaan met dansen. En met de verrassing van de Oudercommissie was het plezier compleet.
Er hebben ouders voorgelezen in de klassen, maar ook kinderen uit de hogere groepen hebben aan jongere kinderen voorgelezen in kleinere groepjes. Melina en Romee uit groep 5 hebben de voorleesbeurt van een oma overgenomen, omdat oma geen stem meer had. En wat deden ze het goed.

Algemeen
Micro:bits in groep 7
 

Groep 7 is vorige week begonnen met programmeren van micro:bits. Een micro:bit is een klein apparaat waar ledlichtjes inzitten. Deze lichtjes kunnen met behulp van een laptop worden geprogrammeerd. Het downloaden van het bestand zorgde voor de grootste problemen, maar inmiddels lukt dat bij iedereen. Zo konden alle kinderen op een eigen micro:bit hun naam laten zien. Daarna konden ze verschillende opdrachten kiezen. Er zijn micro:bits de strijd met elkaar aangegaan met steen, papier, schaar. Er werden lovemeters gemaakt en ook maakten sommige kinderen een dobbelsteen die reageert op beweging. De aankomende weken gaan we nog veel meer hiermee programmeren. Er was veel enthousiasme, maar ook frustratie als het programma niet bleek te kloppen en de micro:bit niet deed wat de bedoeling was.

Fiets parkeren  

Rondom onze school is voldoende plek om de fiets te parkeren.

Toch zien we veel kinderen de fiets tussen andere fietsen plaatsen waar eigenlijk geen ruimte meer is. Hierdoor ontstaan dubbele rijen en een onoverzichtelijke situatie. Fietsen vallen hierdoor makkelijk om waardoor schade ontstaat. Deze situatie ontstaat met name aan het begin van het plein. We willen daarom vragen om even door te lopen en een plek te zoeken waar de fiets in de rekken geplaatst kan worden.

De fietsenrekken die tegen het gebouw staan, zijn bedoeld voor de medewerkers.

 
Mijnschool
Mijn School

Naast deze nieuwbrief versturen wij regelmatig berichten via Mijn School. Heeft u vragen over of problemen met inloggen in Mijn School dan kunt u contact opnemen met Rianne Huisinga via r.e.huisinga@o2g2.nl

Algemeen
Meldpunt overlast

Op onze school ervaren we regelmatig overlast van jeugdige bezoekers die in de avond rond de school verblijven. Er wordt veel vuilnis achter gelaten of verbrand en er worden vernielingen verricht zoals onlangs met de hekken is gebeurd bovenaan de trap. Wij melden dit bij Meldpunt overlast. We willen u vragen om hetzelfde te doen als u ziet dat jongeren vernielingen rond de school aanbrengen of als u zelf overlast ervaart. Het helpt als meerdere mensen dit bij Meldpunt overlast aangeven.

Besteding margedag 25 september

De margedag van 25 september hebben we weer optimaal benut om met elkaar te leren.

 

We begonnen met een vervolg op onze scholing Engels van vorig jaar. Dit krijgen we van een zeer inspirerende native speaker, die ons iedere keer weer weet te enthousiasmeren. Nieuwe lessen rondom het thema van de Kinderboekenweek en afspraken over welke doelen we willen halen in de verschillende groepen. Belangrijk is dat kinderen vaak de mogelijkheid krijgen om Engels te spreken en actief leren.

 

Daarna zijn we verder gegaan met scholing over spelling. In deze scholing hebben we de doelen van spelling verdeeld over de verschillende groepen en afspraken gemaakt over wat belangrijk is als kinderen nieuwe categorieën aanleren of als categorieën herhaald worden. Ook hierbij is het belangrijk dat kinderen actief leren. Dit kan in verschillende vormen. Een voorbeeld hiervan is ‘Ren je rot’. Dit gaat als volgt:

Er zijn vier spellingcategorieën, bijvoorbeeld in de vier hoeken op het schoolplein of in de klas. De leerkracht of een kind noemt een woord. De kinderen rennen/lopen naar de categorie waar het woord in hoort en schrijven daar het woord goed op.

 

Na de scholingen heeft iedereen nog even de tijd gehad om administratieve werkzaamheden uit te voeren.

Gezonde School
Eu-Schoolfruitprogramma
 

Met ingang van week 46 gaat onze school deelnemen aan het EU-Schoolfruitprogramma. Dit is Europees voorlichtingsprogramma dat de nadruk legt op het eten van voldoende groenten en fruit.
Uit onderzoek blijkt dat er een verband is tussen verkeerd eetgedrag en het ontstaan van overgewicht en welvaartsziekten. Ook blijkt dat kinderen te weinig groenten en fruit eten en te vaak kiezen voor ‘ongezonde’ tussendoortjes. Wat de leerlingen eten is de verantwoordelijkheid van ouders/verzorgers, maar met het EU-Schoolfruitprogramma kan de school kinderen helpen gezonder te leren eten en zo de basis te leggen voor een gezond leven. De praktijk heeft uitgewezen dat het werkt! U kunt hierover meer lezen op de website www.euschoolfruit.nl
Kern van het EU-Schoolfruitprogramma is het gezamenlijk eten van groenten en fruit in de klas: het ‘gruiten’. De kinderen krijgen hiervoor op 3 vaste dagen in de week (de ‘gruitdagen’) gedurende 20 weken een portie groenten of fruit uitgereikt tijdens de ochtendpauze om gezamenlijk in de klas op te eten. Deze groenten- en fruitverstrekkingen worden gefinancierd door de Europese Unie en Schoolfruit.nu i.s.m The Greenery.
Onze drie vaste gruitdagen worden dinsdag, woensdag en donderdag . Op deze gruitdagen hoeft u dus geen pauzehap mee te geven.
Er zijn voor de ouders géén kosten verbonden van deze groenten- en fruitverstrekkingen.
De Feniks ziet in het EU-Schoolfruitprogramma een waardevolle investering in de gezondheid van de leerlingen nu én later als ze groot zijn. Een effectieve en voor de kinderen vooral ook gezellige én leuke manier om gezonder te leren eten.
Praktisch:
Vanaf  week 46 ( 12 tm 16 november) krijgen de kinderen op de Feniks 20 weken (t/m week 16)  op dinsdag, woensdag en donderdag schoolfruit en hoeven ze zelf geen fruit mee te nemen. Is uw kind een lastige fruiteter? Geef dan een gezond tussendoortje mee als vervanging van het schoolfruit.
 
 

Gezonde school voor voeding

De Feniks stimuleert kinderen door middel van educatie, deelname aan activiteiten en voedingsprogramma’s, op school gezond te eten en drinken.

 

We willen graag het volgende bereiken:

 

Ochtendpauze

Er wordt in de ochtendpauze het liefst water/thee en andere gezonde dranken gedronken (geen pakjes, maar in bekers) en fruit/groente/ gezonde snack gegeten. Het drinken van water is daarnaast de gehele dag toegestaan. In elke klas is een kraan aanwezig waar de leerlingen de bekers kunnen bijvullen.

Voorbeelden en ideeën voor de pauzehap:

Fruit: appel, peer, banaan, kiwi, druiven, aardbei, meloen, pruimen, mandarijn

Groente: worteltjes, komkommer, paprika, snoeptomaatjes, radijsjes.

Gezonde snack: rijstwafels/broodje

 

Lunch

Bij de lunch streven wij ernaar dat de kinderen boterhammen meenemen en bijvoorbeeld wat fruit en groente. We vragen ouders om geen koek/ snoep mee te geven.

De gezondste keuze is een volkoren boterham, besmeerd met halvarine en mager beleg. Als drinken adviseren we water, melk, karnemelk, thee of een ongezoet zuivelproduct.

Voorbeelden voor een lekkere lunch:

Volkorenbrood of bruinbrood, eventueel voor de variatie knäckebröd, roggebrood of een krentenbol. Ook is groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, banaan, paprika, appel en

aardbei lekker als beleg.

 

Milieu                                                                                                                                                 

Buiten de gezonde voeding om vinden wij het milieu ook belangrijk en daarom vragen wij u om het eten en drinken in hardplastic bakjes en bekers (voorzien van de naam van uw kind) mee te geven.

 

Traktaties

Wij zetten leerlingen die jarig zijn flink in het zonnetje. Daar past een feestelijk moment bij met een traktatie. Dat mag ook, want jarig zijn is een feest! Bij ons op school vragen we ouders wel om de traktaties klein te houden en niet te calorierijk te maken.

Voorbeelden: groente en fruit in een leuk jasje, een handje naturel popcorn, een waterijsje, soepstengel, klein koekje of klein snoepje.

Op www.gezondtrakteren.nl en www.voedingscentrum.nl/trakteren staan allerlei leuke voorbeelden van gezonde traktaties.

 

Andere eetmomenten

Als we het hele jaar gezond kiezen, is af en toe samen genieten van een extraatje geen probleem. We zijn van mening dat er bij speciale gelegenheden uitzonderingen gemaakt mogen worden t.a.v. het eten en drinken.

Onder deze gelegenheden verstaan we bijvoorbeeld uitstapjes, excursies, thema’s, feestdagen en schoolkamp. Omdat het voor een speciale gelegenheid is, zijn deze “extra dingen” speciaal.

• Bij speciale gelegenheden biedt de school incidenteel iets minder gezonds aan.

• Kinderen krijgen op school geen cola of andere koolzuurhoudende dranken of dranken met veel suikers.

 

Kinderfysiotherapie
Fysie op kids
 

Kinderfysiotherapie door

kinderfysiotherapiepraktijk Fysie op Kids

 

Op OBS de Feniks worden een aantal leerlingen begeleid door de kinderfysiotherapeut vanwege fijn en/of grof motorische problemen in een 1 op 1 situatie. Sinds oktober wordt de kinderfysiotherapie verzorgd door Jantine Booij. Zij heeft de huidige werkzaamheden van haar oud collega Anita Siebring overgenomen.

 

Veelal lijkt de motorische ontwikkeling van een kind een automatisch verlopend proces. Het kind leert lopen, rennen, fietsen, springen, klimmen, etc. (grof motorische vaardigheden) en kleuren, knippen, veters strikken, schrijven, etc. (fijn motorische vaardigheden) en gebruikt het geleerde volop in de thuissituatie en op school. Echter, bij sommige kinderen duurt het wat langer of wijkt de ontwikkeling af van wat gebruikelijk is. Het kan dan zinvol zijn om een kind tijdelijk ondersteuning te geven in de vorm van kinderfysiotherapie. Motorische activiteiten waar het kind nog moeite mee heeft kunnen dan extra geoefend worden.

 

Bij twijfels over deze ontwikkeling kunnen ouders rechtstreeks contact met de praktijk opnemen voor advies en/of het aanvragen van een onderzoek of behandeling. Ook kan de leerkracht of IB-er, na overleg en toestemming van de ouders, contact opnemen met de kinderfysiotherapeut.

 

De intake zal plaatsvinden op school of op een van onze behandellocaties indien dat gewenst is, het liefst in bijzijn van de ouder(s). Indien de behandeling onder schooltijd zal plaatsvinden wordt in overleg met de leerkracht een tijdstip bepaald wanneer dit het best mogelijk is.

De kinderfysiotherapeutische behandeling wordt vergoed vanuit de basisverzekering van de zorgverzekering zonder eigen bijdrage.

 

Heeft u vragen? Neem gerust een kijkje op www.kinderfysiotherapie-praktijk.nl of neem contact op via jcbooij@kinderysiotherapie-praktijk.nl of op 06-28180135

 

Jantine Booij

MPPT, Kinderfysiotherapeute bij Fysie op Kids

Logopedie
Logopedie op school door Brenda Snijdood

Net als vorig jaar is er ook dit schooljaar weer logopedie op school. Ik ben aanwezig op de dinsdag en vrijdagochtend in het Praathuis op de bovenste verdieping. Voor vragen, opmerkingen of kort overleg kunt u gerust contact opnemen. Een logopedist heeft een breed werkveld. Voor onder andere spraak- en taalproblemen, slikproblemen, stemklachten of moeite met lezen en/of letters kunt u bij mij terecht. Twijfelt u of een logopedist bij uw hulpvraag hulp kan bieden? Neem ook dan gerust contact op. Mijn telefoonnummer is 06 15 68 85 59, maar mailen mag ook naar brenda@logopedieisleuk.nl.

Ik kijk ernaar uit u te ontmoeten in de wandelgangen of te helpen in het Praathuis!

Brenda Snijdood | Logopedie is leuk                                                   

 
Dit is een nieuwsbrief van:
De Feniks | 050 - 321 04 30